About

LABORATORY OF WOOD DI OMAR BARBERO

CRAFTSMANDESIGNER

"Il rosone a ruota o ruota solare è una figura geometrica astratta ridotta all'essenza stessa del segno. La sua antichissima simbologia è presente in varie culture come elemento magico in grado di conferire forza e protezione. L'idea di rotazione è sinonimo di ciclicità e di evoluzione: tutto cambia in continuazione - le idee e le lavorazioni - solo il centro rimane fisso e immutato - la passione per il legno".

Mi chiamo Omar Barbero. Sono nato a Pinerolo nel 1983, ho frequentato l'Istituto Statale d'Arte di Saluzzo e la bottega di restauro di mio padre. Traggo ispirazione direttamente dal legno grezzo, in esso c'è la ricerca dell'essenziale, che sia un pezzo di recupero o nuovo. I difetti, le sue imperfezioni diventano protagoniste in una visione primordiale dell'utilizzo di questa nobile materia. La mia è una voglia di sperimentare, di andare oltre la forma e la tecnica, cercando linee leggere, uniche, essenziali dove l'imperfezione diventa un valore aggiunto. Da qui la voglia di artefare, cioè modificare ad arte le unicità che il legno sa regalare. In un pezzo di legno ho in mano un pezzo di tempo, di storia, di vita, perché il legno ha un'anima e un carattere...ma soprattutto è vivo... per questo scolpisco sui miei lavori una piccola faccia, quasi come avvolgerlo in un'atmosfera magica. Dal profumo che mi lascia sulle mani quando lo lavoro, respiro un senso di protezione ancestrale, di saggia calma e bellezza autentica e la soddisfazione più grande è quella di far rivivere le stesse emozioni ai miei clienti. Ho creato questa piccola bottega dove si lavora con le mani, con la testa e col cuore... Dove "sono i particolari a dare senso al contorno" Dove si respira un modo di pensare il legno nn convenzionale, un "non stile" in continua evoluzione tra arte e design, mantenendo una libera forma di elaborazione, reinterpretando tradizione e modernità.

 

LABORATORY OF WOOD DI OMAR BARBERO

CRAFTSMANDESIGNER

"The Rosette – or solar wheel – is an abstract geometric figure reduced to the essence of the symbol itself. Its extremely ancient symbology is evident in various cultures as a magical element able to confer force and protection. The concept of rotation is a synonymous of cyclicity and evolution: everything continuously changes – ideas and manufactures – and only the center remains firm and unchanged. The passion for wood."

I am Omar Barbero and I was born in PInerolo in 1983. I attended the Istituto d’Arte in Saluzzo and, next, my father’s restoration shop. I directly draw my inspiration from raw wood as I am able to find the quest of the essential in it. I think that even if it is either a recovered piece or a new one, its imperfections and defects become the protagonists in a primordial vision of how to use this noble material. I just want to experiment, to go beyond form and technique. I just try to find light, unique and essential lines where imperfection becomes an extra-value. That is the reason why I want to “Artefare” or modify ad hoc that uniqueness wood is able to give. When I hold a piece of wood in my hands, I hold a piece of time, of History and of life as wood possesses a soul and a character. And wood is – above all – alive. That is why I always carve a little face on my works. It is to wrap it in a magical atmosphere. From the smell it leaves on my hands when I work on it, I am able to breath a sense of ancestral protection, a sense of wise tranquility and real beauty. I believe that the most important of all the satisfactions is to be able to make my customers feel the same emotions. I have created this little shop where I work with my hands, with my head and with my heart. Where particulars give sense to the contour. Where you feel a non-conventional way to think about wood, a constantly evolving kind of “non-style” between art and design. Where you are able to maintain a free form of elaboration and reinterpret tradition and modernity.